Görög vitorlázás, hajónapló 2012.

Hajdanán, vagy ahogy gyakran emlegetem, szerelmünk hajnalán, abban az évben, amikor elkezdtük közös utunkat, ezzel együtt hajózásunkat, Pali mindjárt az első randevúink egyikén felvetette, hogy Görögországot nekünk együtt is látnunk kell. Vízről. Hajóról. Úgy, ahogy ő ígérte: hogy mikor reggel kilépsz a kabinodból, mindjárt csobbanhatsz is az Égei „medencébe”. És így is lett. És igaza is lett, mint mindig. Lássuk első közös kalandunk részleteit, az általam vezetett hajónapló bejegyzéseiből felidézve.

Görögország csodás… testközelből, érinthető, tapintható, érezhető, megszimatolható közelségből még inkább… ahogy a sós-bazsalikomos-balzsamos levegő simogat, az illatok, az ízek, az emberek, az egész életérzés fantasztikus!

Első (közös) görög vitorlás kalandunk 2012. szeptember 23-án vette kezdetét, amikor repülővel megérkeztünk Athénba, majd – egy a reptéren, nem túl komfortos körülmények között eltöltött éjszaka után – másnap reggel a kis repülőgép leszállt Kos szigetén, és ahogy kinyílt a gép ajta, először beszívtuk az oregánó, a vadon termő zöldfűszer illatával teli, mámorító, forró levegőt. Kos kikötőjében egy 4 kabinos vitorláshajóra hajóra szálltunk, hogy a következő 2 hétben a Kykládok szigetvilágán keresztül visszaérjünk Athénba, számos kisebb-nagyobb „nissos” (=sziget) érintésével.

2012. 09. 23. vasárnap – 2012. 09. 24. hétfő

Vasárnap este indultunk útnak, 6an együtt Budapestről, 2 amerikai útitársunk New Jerseyből. Budapestről Athénig utunk problémamentes volt, helyi idő szerint (otthoni időhöz +1 óra) 23:15kor érkeztünk meg. A reggel 8:35kor Kos szigetére induló Olympic járatunkat az athéni reptéren vártuk meg, széken, padon, padlón aludni próbálva. Többünket a reptéri biztonságiak zavartak fel, mikor már épp sikerült elaludnunk. A Kosra induló járatra már együtt szálltunk fel amerikai útitársainkkal, ők Athénban csatlakoztak hozzánk. Kos repülőterén várt ránk egy kisbusz, amely csomagjainkkal együtt a Kos Marinába hozott minket, a hajónkat azonban csak 13 órakor vehettük át. 2 órányi városnézés, helyi lehetőségek feltérképezése után kicsomagoltunk, rendezkedéssel, vásárlással töltöttük a napot. Ki-ki energiájához mérten kirándult, várost nézett, úszott. Vacsora után (egyénileg, ill. páronként) korán nyugovóra tért a csapat. Pali és Annamari ma délután motort bérelt, Ziába, illetve a hőforráshoz kirándult.

A holnap reggeli terv 1-2 apróság vásárlása után korai indulás. A hajó napi terve, és az egyes napokhoz tartozó feladatok mindennap megbeszélésre, egyeztetésre kerülnek. A hajó tisztán tartásához szükséges felszerelést ma megvásároltuk, és megbeszéltük, mire figyeljünk oda a konyhában, a fürdőkabinokban és a saját hálókabinjainkban.

Este Péter és Pali az útitervet számolták és tervezték át, térképek segítségével.

Érdekességek a mai napon:

• Judit és Feri katamarán-parkolást néztek a kikötőben,
  • Annamari és Pali fontos kérdése: miért tülkölnek a robogósok teljesen váratlan és logikátlan helyzetekben? (tipp: valahányszor kecskét látnak, dudálnak)
  • Péter nem ismerte a „horgonyzás”, „vasmacska”, „szélcsatorna”, stb. magyar szavakat.
  • Mindannyian meglepődtünk, hogy milyen sok élelmiszert hoztunk magunkkal! Akadt, aki tudtán kívül!
  • rengeteg, változatos színű-mintájú kismacska van!
  • Sajnos, még nincs wireless a hajón, csak a kikötőben.
  • Nincs amerikai zászlónk! A magyar lobogót felhúztuk a hajóra, a görög is fenn van, de mivel van egy amerikai és egy amerikai-magyar kettős állampolgár útitársunk, ezért szeretnénk egy amerikai lobogót is kitűzni.

2012. 09. 25. kedd

Indulás: 8:40kor Kos Marinából (kenyér- és kávévásárlás után)

Cél: Levitha sziget

Szél: gyenge 3-as (Beaufort), nyugatias

Sebesség: 4-4,5 tmf/óra

Időjárás: száraz, napos, felhőt sem láttunk!

Megtett út: 54 tmf

Időtartam: 12 óra

Ma reggel vásárlás és felkészülés után elindultunk Kos kikötőjéből. Az útirányunk kissé módosult az eredeti tervhez képest, Kos sziget nyugati oldalán jöttünk végig, kezdetben a Kalymnos sziget déli felét célozva, majd a Levitha sziget felé vettük az irányt. Dél körül, mikor gyengült a szél, fürdőztünk egyet a tengerben. 13 óra körül, Pali előzetes jóslata szerint megjött a szél, és este 18 óráig vitorlával tudtunk jönni, akkor kénytelenek voltunk beindítani a motort. Esti kikötőhelyünk csak „horgonyzóhely”, tehát nem szállunk partra és a hajón töltjük az estét.

A mai nap egyetlen eseménye: „mentünk és mentünk”. Kisebb-nagyobb fennakadásokkal, némi feszültséggel, amely az útitervmódosítást kísérte.

7 óra körül megcsodáltuk a naplementét, a Nap, szemszögünkből nézve - a jó időzítésnek köszönhetően - két sziget között között bukott a tengerbe.

2012. 09. 26. szerda

Indulás: 7:40

Cél: Mykonos, New Marina

Szél: alig-alig (motoroztunk egésznap)

Sebesség: 5,5 mérföld/óra (csomó)

Időjárás: napos, száraz (felhők továbbra sem, némi pára)

Megtett út: 67,7 mérföld

Időtartam: 13 óra

Ma reggel 7:40kor indultunk el a horgonyzóhelyről, tehát korábban, mint az előző napokban, Mivel szél nem volt (vagy csak alig-alig), motoroztunk („vitor”-helyett motor-láztunk). Dél körül megálltunk fürdőzni, megnéztünk egy horgászbóját, majd felvettük Gyurit a hajóra, aki előreúszott. 3 óra-negyed 4 között tovább haladva repülőhalakat, majd delfineket pillantottunk meg. A két delfin együtt úszott a hajóval, az orr alatt, szinte hozzáértek a hátuszonyukkal. A gyönyörű állatokat mindannyian lelkesen fotóztuk, és reméltük, hogy jönnek velünk tovább, azonban, amikor a harmadik delfin is csatlakozott hozzájuk, hamarosan eltűntek a mélyben. A repülőhal-rajok odavonzották a sirályokat is. 4 óra körül megpróbáltunk fockot felhúzni, hogy gyorsabban haladjunk, azonban továbbra sem volt az irányunknak megfelelő szél. A számítások szerint este 10 óra körül fogunk Mykonosra megérkezni, így nyerünk 1-2 napot, amit a Délosz sziget megtekintésére is felhasználhatunk. Az avokádónak, amit Pali elfelejtett, nagy sikere volt, mikor (Peti ajánlására) citrommal, guacamolénak elkészítettük. Végül este 9kor kötöttünk ki Mykonoson, mindannyian kimentünk a városba vacsorázni, + feltölteni a készleteket. Tomi és Gyuri a kikötőhöz közeli tavernában, mi többiek 6-an besétáltunk Mykonosba vacsorázni.

Tomi barátunk szerint a delfinek a görög idegenforgalmi hivatal munkatársai, akiknek hetente egyszer meg kell jelenniük a charterhajók mellett, és a heti jelentésben leadni a hajók lajstromszámát. Így fordulhat elő ugyanis szerinte az, hogy elég sűrűn lehet delfinekkell találkozni az Égei-tengeren.