Görög hajózás, 4. rész

…azaz 2012-es élményeink az Égei-tengeren, képek és a hajónapló által közvetített formában!

2012. 10. 02. kedd

Indulás: 8:40, Santorini kikötőjéből

Cél: Folegandros szigete

Szél: észak-nyugati, 3-as (motoroztunk is)

Sebesség: 4,5 mérföld/óra

Időjárás: napos, száraz

Megtett út: 36 mérföld

Időtartam: 8 óra

Tamás egy irányváltás után 10:55kor kijelentette: „kiváló munka volt!” – és ezen mindenki rendkívül meglepődött. Ugyanis ilyet még nem hallottunk a szájából! Még csak azt sem tette hozzá, hogy „b… meg”. Mindenki jól csinált mindent. Ez kicsivel később megismétlődött! Jók vagyunk! 5 órára érkeztünk meg Folegandros kikötőjébe, egy komppal egy időben, „akit” meg kellett várni, hogy bejöjjön előttünk. Útközben egyszer álltunk meg „pancsika-time”-ra, ahogy a fürdőzést elkereszteltük. A szél is megállt dél körül. WC-használati tanácskozást tartott a két kapitányunk, az eredmény egyelőre ismeretlen…:) A kis kikötőt este feltérképezzük. A készleteink jelentősek a hajón, úgyhogy itt is vacsorázhatunk. Minthogy nem az eredeti terv szerint horgonyoztunk, érdemes megnézni ezt a városkát. A lányok csokoládéra vágyódtak. A helyi kis üzlet már szezon utáni pangásról tanúskodott, ezért a hajón főzésnél maradtunk, Peti és Mike kimentek vacsorázni. Pali és Ancsa látott egy polipfogást közvetlenül a hajó mellett a mólón. A horgász kézzel tépte szét a polip testét :S

2012. 10. 03. szerda

Indulás: 8:40, Folegandros

Cél: Sifnos

Szél: max. 4-es!

Sebesség: kb. 5 mérföld/óra

Időjárás: napos, meleg (reggel felhős)

Megtett út: 37,4 mérföld

Időtartam: 9 óra

„Megy ez, mint az ágybasz.rás” – mondta Tomi, a sikeres irányváltás után, immár sokadszorra. Mindenki beletanult, mit kell csinálni. Gyenge, majd erősödő 3-as szélben vitorlázgattunk egésznap, és végül a távolabbi szigetet vettük célba, a két lehetséges közül, mert az jobban megfelelt az útirányunknak (Athén felé vissza). Késő délután lecsorogtunk a szigetünk nyugati partja mellett. Egy halászhajón kívül nem is láttunk semmi érdemlegeset (pedig számítottunk a delfinekre, mert repülőhalakat időnként „találunk”. Palival elkészítettük a tzatzikit estére, még valami husit, vagy halat kellene hozzá szerezni. A sziget nyugati oldalán települést nem láttunk, csak barlangokat és elszórtan 1-2 épületet, úgyhogy a beszerzésre nincs sok esély egyenlőre. Az elég kihaltnak tűnő kikötőben a legelső „helyen” parkoltunk le, némi segítséggel. Mint utóbb kiderült, ez a komp kikötője mellett van közvetlenül. A városka feltérképezése végül kellemes csalódásokat okozott: szép volt a homokos strand, a hegyoldal, és jót vacsoráztunk (kalamárit!) a kis étteremben. Tomiék követték a példánkat. Vacsora után még jót fagylaltoztunk 4esben (Pali, Ancsa, Judit, Feri).

2012. 10. 04. csütörtök

Indulás: 8:40 Sifnos

Cél: Kithnos szigete

Szél: 4-5-ös

Sebesség: kb. 5 mérföld/óra

Időjárás: felhős (!)

Megtett út: 37,5 mérföld

Időtartam: 8 óra

Szeles, felhős időben indultunk és jöttünk át Kithnosz szigetére. Ugyanolyan kis kikötőt, kihalt városkát találtunk itt is, mint a tegnapi. Az út eseménytelen volt, Gyuri próbálta feldobni a hangulatot Faludy György újabb szerelmének elmesélésével (ez a 4. volt, még az utazás hátralévő napjaira jut 1-1). Judit tengeribetegségre, Ancsa lázra panaszkodott, és az út második felében aludt egy kicsit. Kithnoszra megérkezve körülnéztünk a kikötő környékén, Pali motorbérlésen gondolkodott, de nem volt nyitva a 2 kölcsönző. Gyuri úszni ment. A hajón nagy derültséget keltett a „János bácsi a csatában” című dal az amerikai utasok körében. Vizet és áramot vételeztünk a hajóba (illegálisan!). Pali rizzsel és fagyasztott teger gyümölcseivel küzdött, vacsorára, majd Ancsával kettesben még polipot enni mentek. Tomi és Gyuri ugyanabban az étteremben vacsoráztak, Peti pedig Mike-ot kereste, aki egy jazz-bárba ment zenét hallgatni.

2012. 10. 05. péntek

Indulás: 8:00, Kithnosz

Cél: Hydra

Szél: északias

Sebesség: 5-6 mérföld/óra (motoroztunk is)

Megtett út: 46 mérföld

Időtartam: 8 óra

Szép, napos, meleg időben jó utunk volt Kithnosról Hydrára. A távolban időnként delfinek tűntek fel, akik ugráltak a vízben, de nem jöttek közelebb. Mindenki a fedélzeten élvezte a napsütést. Októberhez mérten nagyon jó idő volt, szelet is kaptunk időnként, olyankor szépen siklott a hajó, oldalra dőlve. Hydra hangulatos kikötőjébn délután 4kor érkeztünk, még találtunk helyet, de nem sokkal azután, hogy kikötöttünk, megtelt a kikötő. Pali segített egy katamaránnak kikötni, de megjelent a „Zorba” (Zizi Topra hajazó kikötőmester), beküldte őket az éttermek felőli oldalra. Gyuri, Pali, Ancsa kimentek fürdőzni, úszni a barlang melletti részhez. Azon túl van a halászkikötő, ahol Feri és Judit vacsorázta. Hydra nagyon tetszett mindannyiunknak, hangulatos városka, körbejártuk több irányból. A móló előtti, tenger felőli részre Zizi Top két hatalmas yacht kikötését engedélyezte, mindkettő angol felségjellel hajózott. A fekete Aifos mindenkinek szemet szúrt. Este mindannyian a városban vacsoráztunk.

Érdekességek Hydráról:

• nincs édesvíz a szigeten – tartályhajóval hozzák a szigetre az ivóvizet
  • nincsenek gépjárművek a szigeten – a kis sikátoros utcákban el sem férnének. A „bolt” öszvérek hátán közlekedik, becsületkasszás. A lakosok az öszvér hátáról az ablakaikból emelik be az árut, és fizetik ki az állatnak.

2012. 10. 06. szombat

Indulás: 10:00, Hydra

Cél: Aigna/”Éna”

Szél: 4-5

Sebesség: 5 mérföld/óra

Megtett út: 35 mérföld

Időtartam: 6-7 óra

Reggel mindannyian kimentünk még a városba, szuveníreket venni, elbúcsúzni ettől a csodálatos kis paradicsomtól. Ahogy közeledünk Athén felé, egyre több szemét úszik a vízen. Hungarocell-darabok, műanyag flakonok úsznak, sajnos, a parti települések beleszórják a szemetüket a tengerbe. A mai napra Aigna szigetét tűztük ki célul, melyen több kikötő is található, és szavazásra bocsátottuk, hogy ki mit szeretne megnézni. Végül a templomhoz legközelebbi kikötőhöz mentünk, ahol egyedül „parkoltunk” A móló szélén (3 kis halászcsónak mellett). Gyuri és Tamás taxival, Feri és Judit gyalogosan, Pali és Ancsa motorral ment fel a romtemplomig, ami sajnos zárva volt, de a kerítésen kívülről is szép képeket lehetett készíteni, nem is beszélve a panorámáról (Pireusz kikötője felé). Mindannyian a szigetet jártuk, a naplementés fotóinkat gyarapítva. Pali és Ancsa motorral a többi kikötőhely közül még egyet megnézett, rengeteg hajó volt, nem lett volna ott helyünk. Láttunk egy esküvőt is a világítótorony melletti kis kápolnában. A városban vacsoráztunk. Éjszaka egy pufferünk eloldódott. Sajnos, a közeli „bazi nagy görög lagzi” miatt nem sokat aludtunk.

2012. 10. 07. vasárnap

Indulás: 9:15 Aignea

Cél: Athén

Szél: kb. 4 mérföld/óra

Sebesség: 4,7-4,9

Megtett út: 13,6 mérföld

Időtartam: 2,5-3 óra

Csöndben megyünk Athén felé. A kiváló vitorlabeállításnak köszönhetően 4,7-4,9-el. Dél körül Athénba érünk, ott az a terv, hogy Tomi átadja a hajót (még itt alszunk, holnap reggel megyünk a repülőtérre), Gyuri bazárba megy, mi többiek az Akropoliszba és várost nézni. Az elsodródott pufferünket nem találtuk meg. Gyuri volt úszni reggel, ő sem látta. Csinosítgattuk a hajót, rendezkedtünk, volt, aki már össze is csomagolt. A fedélzetről nézzük Athént, látjuk a pireuszi kikötőbe várakozó teherhajókat. A repülőnk holnap reggel 9:15kor megy, az amerikai útitársainké délután fél 5kor. Addig autót bérelnek és Solunionba is elmennek. Pali lehúzta a magyar zászlót a hajóról.

A teljes túra alatt 100 liter gázolaj fogyott.